Tempomat na T613-S a T613-M95

Technické problémy s našimi tatrovkami

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 13 Sep 2006, 14:44

V súvislosti so Speciálmi sa hodne hovorí o tempomatoch, myslím si ale, že nimi boli vybavované vozy iba v prvom roku výroby (1980), max. niektoré z roku 1981. Ako sme tu už spomínali, tempomaty sa u Speciálov kombinovali s podtlakovým centrálnym zamykaním. Obidve zariadenia sa spomínajú na najstarších popisoch a prospektoch T613S, niekedy v roku 1981 sa už ale objavujú prospekty, spomínajúce el. centrálne zamykanie a o tempomate sa zmienka úplne stráca.
Vieme sa nejako dopátrať, kedy k tomu došlo? Asi podľa áut r.v. 1981..

V rokoch 1979-1980 sa v súvislosti s Speciálmi hovorí o motore "E" s bimetalickými valcami a Al olejovým chladičom. V roku 1981 sa objavuje zmienka o motoroch T613 51 (evidentne v tlačiarni niekto zle prečítal S1) a až neskôr sa objavuje správne označenie. Videl som však aj motory T613 S. A takéto sa uvádzajú aj vo všetkých prospektoch k T613 SV, ktoré mám.

Má o tom niekto viac vedomostí? Zaujímavé by bolo nazrieť do technického preukazu niektorého z týchto vozov. Zavedenie označenia motora S1 však predpokladám ešte v roku 1980..

Je aj možné, že niektoré neskoršie vyrobené Speciály boli ešte vybavené tempomatom, bola to však už asi iba zriedkavosť.

Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 14 Sep 2006, 08:29

Já viděl ten čudlík na tempomat v autě z r. 1982 (v.č. 6104), i když vlastní tempomat (akční člen v motorovém prostoru) už tam nebyl. Krabičku jsem nehledal.

Kombinace s podtlakovým centrálním zamykáním je samozřejmě možná, ale technicky pro to není důvod. Dokonce ani zásobní nádobka na podtlak není podle mne (na rozdíl od centrálu) k činnosti tempomatu nutná. Tempomat se stejně aktivuje jen tehdy, je-li motor v chodu a zdroj podtlaku je to poměrně vydatný. Pro posilovač brzdy také není nutná zásobní nádobka. Nakonec mně podtlakový tempomat spolehlivě funguje i bez nádobky.

Pokud jde o motory, je zajímavé, pokud se motory "S" vyskytovaly ještě na vozech SV, které se vyráběly až v letech 1991 - 1995.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 14 Sep 2006, 10:42

AT - z tvojho popisu mi nie je jasné, či v tom voze 1982/6104 tempomat niekedy zabudovaný vôbec bol. Nejaký vypínač to žiaľ nedokazuje - zvlášť, ak tam bol iba jeden - ten vypínač nemusel byť napr. nikdy zapojený, alebo mohol mať nejakú inú funkciu - to auto by bolo treba pozrieť podrobejšie. A aj keby sa výskyt tempomatu potvrdil, neznamená to ešte, že tam bol namontovaný vo výrobe, a nie niekdy neskôr napr. v servise - a mohol to byť aj iný typ tempomatu. Tie prvé mali ovládanie dvomi vypínačmi, u neskorších mohlo byť použité prevedenie iba s jedným vypínačom na stredovom paneli. Aj tak vďaka za toto info - ďalší kamienok do skladačky...


Podtlak mal prívod z príruby spod ľavého karburátora. Je logické, že sa využíval spoločný prívod pre tempomat, aj pre centrálne zamykanie. Je ale tiež pravda, že tempomat zásobník podtlaku nepotrebuje, bol aj podľa schémy pripojený pred nádobkou, takže ju nevyužíval.

Na jednom Speciáli som dávnejšie videl tiež motor "S" a nie "S1". Či to však bol ekvivalent k motoru "E" a "S1" zase k "E1" neviem, je to ale možné. Alebo niekto zabudol vyraziť tú "1"?
Prečo však je u SV udávané iba "S"... Ale na tatrováckych prospektoch sa dá nájsť toľko chybných údajov, že aj toto treba brať s rezervou. Najlepšie pozrieť priamo na motor nejakej sanitky...
Časom to snáď zistíme.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 18 Sep 2006, 08:47

etienne napísal:Ja sa priklanam k nazoru AT. Na speciale som este nikdy nevidel ovladanie tempomatu dvomi tlacitkami, zato jednym uz niekolko krat...
etienne napísal:Presne tak :-) Existuje niekolko special s tempomatom (aj ked nefunkcnym) a videl som aj niekolko stredovych tunelov :-)
ondrej napísal:skús zadovážiť nejaké foto, pokúsim sa aj ja..
nakoľko Etienne nikdy nevidel na T613S ovládanie tempomatu 2 vypínačmi tak, ako to popisuje návod na obsluhu a keďže som mu sľúbil, že skúsim zadovážiť nejaké obrázky, prikladám zatiaľ 1. fotografiu ovládania tempomatu v T613S - jedná sa teraz o auto z roku 1981, ktoré malo pôvodne s najvyššou pradepodobnosťou aj podtlakový centrál (má odpojený prívod podtlakovou hadičkou). Aj keď auto nie je práve v najlepšom stave a tempomat je už demontovaný, umiestnenie ovládačov sa zachovalo. Či sa ale jedná o pôvodné vypínače, si istý ale nie som...
Prílohy
TempomatOvladanie.jpg

etienne
Správca diskusného systému
Príspevky: 4117
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 18:51
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa etienne » 18 Sep 2006, 10:11

Ja to poviem tak ako to vidim - myslim si ze taky otrasny vypinac by tam snad nedavali... neni to len nejaky "workaround" lebo ten prvy prestal posluchat ?

etienne
Správca diskusného systému
Príspevky: 4117
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 18:51
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa etienne » 18 Sep 2006, 11:19

Moj nazor je, ze to tlacitko tam nebolo original, ale tu funkciu mal tempomat a nejaky elektrikar to tam jednoducho dotiahol. Nebolo to podla mna povodne...

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 18 Sep 2006, 11:22

Etienne - teraz nejde ani tak o to, ake vypinace tam su (ved na to som uz upozornil, ze sotva budu povodne, hlavne ten "starterovy"), ako skorej o to, ze su tam 2 a jeden z toho tlacitkovy - a presne na tom mieste, ako to vyplyva z opisu funkcie - to je ten, ktorym sa da znova aktivovat posledne nastavenie tempomatu.

A teraz by si ty mohol zverejnit nejake obr. toho jednotlacitkoveho ovladania tempomatu - nemal by to byt problem, ak "existuje niekolko takych special s ovladanim tempomatu 1 tlacitkom", ako si pisal.
Rad by som tsi to pozrel, ako to bolo riesene...

etienne
Správca diskusného systému
Príspevky: 4117
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 18:51
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa etienne » 18 Sep 2006, 11:34

Ondrej: Jednak sme sa nerozumieli a jednak neviem preco ma stale podpichujes :-)

Hovoril som, ze to tlacitko - ako CELOK nielen ovladaci komponent tam podla mna NEBOL a bol DOROBENY=navrtana diera, pridane tlacitko.

Tie specialy s tempomatom som zatial videl 2 a nikdy ma nenapadlo nafotit si ich nakolko ide vzdy o to jedno blbe podsvietene vytahovacie tlacitko ktore tu bolo uz niekolkokrat prilozene ako fotografia.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 18 Sep 2006, 12:02

Aké podpichovanie!? ak by som chcel podpichovať, písal by som ináč - to moje schopnosti podpichovať tak podceňuješ? :wink:
Ja si chcem ale v tejto veci urobiť iba jasno - podľa údajov z Tatry, ktoré mám, bol u T-613S pôvodný tempomat ovládaný 2 spínačmi, čo sa mi aj potvrdilo. Ty si to spochybnil (predpokladám, že si na to mal dôvod) a písal, že si videl viacero Speciálov s tempomatom, ktorý bol ovládaný 1 tlačitkom. Tak som to chcel vidieť aj ja a spraviť si na to názor.
Mne to na dnešnej úrovni mojich poznatkov vychádza tak, že tempomaty sa montovali v rokoch 1980, 81 a skončili asi začiatkom 1982 (viem zatiaľ o jednom aute 82 s temomatom). Ak boli originál použité, kombinovali sa s podtlakovým centrálom. Je však možné, že v neskoršom období sa u niektorých vozov montoval nejaký iný tempomat s ovládaním 1 spínačom (ak je pravda to, čo píšeš). Ak áno, asi ich nebolo veľa - ty si ich videl niekoľko - preto aj ja by som rád také auto videl, aby som si o tom spravil názor, a preto som ťa požiadal o nejaký dôkaz - najjednoduchšia je fotografia...

etienne
Správca diskusného systému
Príspevky: 4117
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 18:51
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa etienne » 18 Sep 2006, 12:50

Ondrej - kvoli nejakej domienke sa mi naozaj nechce cestovat do CR a to auto fotografovat, cas snad ukaze.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 18 Sep 2006, 15:20

no - neprezentoval si to ako domnienku, ale ako fakt - ale OK, čas ukáže,
či a kedy boli továrensky montované tempomaty s "1-gombíkovým" ovládaním,
ak by mal aj niekto iný taký obrázok a mohol ho sem uverejniť aj s nejakými bližšími informáciami, budem rád

Standa
Diskutujúci
Príspevky: 35
Dátum registrácie: 13 Nov 2006, 12:50
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Dobris
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Standa » 14 Nov 2006, 09:00

Ja mam v aute z roku 1980 tento knoflik. Jestli je original, to bohuzel nevim. Vse ostatni, co se tyka tempomatu, bylo demontovano.
Prílohy
tempo.JPG

Užívateľov profilový obrázok
603-1 pepa
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 225
Dátum registrácie: 16 Júl 2005, 14:08
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa 603-1 pepa » 14 Nov 2006, 22:26

Stando,
Tyto čudlíky jsou správně a jsou origo, jednak je mam v autě taky, a můj kamarád rovněž ty samé.

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ladis » 07 Jan 2007, 00:38

Tak VDO 76.501 se konečně objevilo a mě by moc zajímalo, jak vypadalo to navařené ovládaní na hrazdě u karburátorů. Má někdo fotky? (ne že bych to nedokázal zmastit sám, ale rád bych to udělal stejně jako v kombinátu :-))

Mimochodem, na obrázku Jirka31,1,06 161.jpg je vidět umístění trubek posilovače řízení a klimatizace pod krytem středového tunelu. Na pozdějších tatrách (T613-4) - přesněji na AEKovi a Markově stříbrné čtverce - jsem tyto trubky viděl tažené mimo tunel. Netuším, zda-li tam byla klimatizace montována dodatečně nebo již ve výrobě a zajímalo by mě, jestli existuje pro toto řešení nějaký důvod. Mě by se více líbilo mít trubky schované.

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa radek » 07 Jan 2007, 21:30

AEK má klimatizaci rozhodně dodělávanou dodatečně, Markova čtverka nevím. Trubky schované v tunelu obecně značí použití hlubšího krycího středového plechu. Důvod to asi moc nemá, akorát že na studené "vratné" trubce klimatizace zhusta kondenzující voda holt neopadne ofukem jízdou či neodkápne volně na zem, ale bude se pěkně hromadit právě na tom středovém plechu, dokud při nějaké dobré poloze auta nevyteče zadem k motoru či vpředu kolem trubičky sání vzduchu interiérového topení...... já je dal taky ven, a to mám v tunelu hromadu místa.... :wink:

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 07 Jan 2007, 21:55

mám to povodné..............

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní