Tempomat na T613-S a T613-M95
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
V súvislosti so Speciálmi sa hodne hovorí o tempomatoch, myslím si ale, že nimi boli vybavované vozy iba v prvom roku výroby (1980), max. niektoré z roku 1981. Ako sme tu už spomínali, tempomaty sa u Speciálov kombinovali s podtlakovým centrálnym zamykaním. Obidve zariadenia sa spomínajú na najstarších popisoch a prospektoch T613S, niekedy v roku 1981 sa už ale objavujú prospekty, spomínajúce el. centrálne zamykanie a o tempomate sa zmienka úplne stráca.
Vieme sa nejako dopátrať, kedy k tomu došlo? Asi podľa áut r.v. 1981..
V rokoch 1979-1980 sa v súvislosti s Speciálmi hovorí o motore "E" s bimetalickými valcami a Al olejovým chladičom. V roku 1981 sa objavuje zmienka o motoroch T613 51 (evidentne v tlačiarni niekto zle prečítal S1) a až neskôr sa objavuje správne označenie. Videl som však aj motory T613 S. A takéto sa uvádzajú aj vo všetkých prospektoch k T613 SV, ktoré mám.
Má o tom niekto viac vedomostí? Zaujímavé by bolo nazrieť do technického preukazu niektorého z týchto vozov. Zavedenie označenia motora S1 však predpokladám ešte v roku 1980..
Je aj možné, že niektoré neskoršie vyrobené Speciály boli ešte vybavené tempomatom, bola to však už asi iba zriedkavosť.
Vieme sa nejako dopátrať, kedy k tomu došlo? Asi podľa áut r.v. 1981..
V rokoch 1979-1980 sa v súvislosti s Speciálmi hovorí o motore "E" s bimetalickými valcami a Al olejovým chladičom. V roku 1981 sa objavuje zmienka o motoroch T613 51 (evidentne v tlačiarni niekto zle prečítal S1) a až neskôr sa objavuje správne označenie. Videl som však aj motory T613 S. A takéto sa uvádzajú aj vo všetkých prospektoch k T613 SV, ktoré mám.
Má o tom niekto viac vedomostí? Zaujímavé by bolo nazrieť do technického preukazu niektorého z týchto vozov. Zavedenie označenia motora S1 však predpokladám ešte v roku 1980..
Je aj možné, že niektoré neskoršie vyrobené Speciály boli ešte vybavené tempomatom, bola to však už asi iba zriedkavosť.
Já viděl ten čudlík na tempomat v autě z r. 1982 (v.č. 6104), i když vlastní tempomat (akční člen v motorovém prostoru) už tam nebyl. Krabičku jsem nehledal.
Kombinace s podtlakovým centrálním zamykáním je samozřejmě možná, ale technicky pro to není důvod. Dokonce ani zásobní nádobka na podtlak není podle mne (na rozdíl od centrálu) k činnosti tempomatu nutná. Tempomat se stejně aktivuje jen tehdy, je-li motor v chodu a zdroj podtlaku je to poměrně vydatný. Pro posilovač brzdy také není nutná zásobní nádobka. Nakonec mně podtlakový tempomat spolehlivě funguje i bez nádobky.
Pokud jde o motory, je zajímavé, pokud se motory "S" vyskytovaly ještě na vozech SV, které se vyráběly až v letech 1991 - 1995.
Kombinace s podtlakovým centrálním zamykáním je samozřejmě možná, ale technicky pro to není důvod. Dokonce ani zásobní nádobka na podtlak není podle mne (na rozdíl od centrálu) k činnosti tempomatu nutná. Tempomat se stejně aktivuje jen tehdy, je-li motor v chodu a zdroj podtlaku je to poměrně vydatný. Pro posilovač brzdy také není nutná zásobní nádobka. Nakonec mně podtlakový tempomat spolehlivě funguje i bez nádobky.
Pokud jde o motory, je zajímavé, pokud se motory "S" vyskytovaly ještě na vozech SV, které se vyráběly až v letech 1991 - 1995.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
AT - z tvojho popisu mi nie je jasné, či v tom voze 1982/6104 tempomat niekedy zabudovaný vôbec bol. Nejaký vypínač to žiaľ nedokazuje - zvlášť, ak tam bol iba jeden - ten vypínač nemusel byť napr. nikdy zapojený, alebo mohol mať nejakú inú funkciu - to auto by bolo treba pozrieť podrobejšie. A aj keby sa výskyt tempomatu potvrdil, neznamená to ešte, že tam bol namontovaný vo výrobe, a nie niekdy neskôr napr. v servise - a mohol to byť aj iný typ tempomatu. Tie prvé mali ovládanie dvomi vypínačmi, u neskorších mohlo byť použité prevedenie iba s jedným vypínačom na stredovom paneli. Aj tak vďaka za toto info - ďalší kamienok do skladačky...
Podtlak mal prívod z príruby spod ľavého karburátora. Je logické, že sa využíval spoločný prívod pre tempomat, aj pre centrálne zamykanie. Je ale tiež pravda, že tempomat zásobník podtlaku nepotrebuje, bol aj podľa schémy pripojený pred nádobkou, takže ju nevyužíval.
Na jednom Speciáli som dávnejšie videl tiež motor "S" a nie "S1". Či to však bol ekvivalent k motoru "E" a "S1" zase k "E1" neviem, je to ale možné. Alebo niekto zabudol vyraziť tú "1"?
Prečo však je u SV udávané iba "S"... Ale na tatrováckych prospektoch sa dá nájsť toľko chybných údajov, že aj toto treba brať s rezervou. Najlepšie pozrieť priamo na motor nejakej sanitky...
Časom to snáď zistíme.
Podtlak mal prívod z príruby spod ľavého karburátora. Je logické, že sa využíval spoločný prívod pre tempomat, aj pre centrálne zamykanie. Je ale tiež pravda, že tempomat zásobník podtlaku nepotrebuje, bol aj podľa schémy pripojený pred nádobkou, takže ju nevyužíval.
Na jednom Speciáli som dávnejšie videl tiež motor "S" a nie "S1". Či to však bol ekvivalent k motoru "E" a "S1" zase k "E1" neviem, je to ale možné. Alebo niekto zabudol vyraziť tú "1"?
Prečo však je u SV udávané iba "S"... Ale na tatrováckych prospektoch sa dá nájsť toľko chybných údajov, že aj toto treba brať s rezervou. Najlepšie pozrieť priamo na motor nejakej sanitky...
Časom to snáď zistíme.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
etienne napísal:Ja sa priklanam k nazoru AT. Na speciale som este nikdy nevidel ovladanie tempomatu dvomi tlacitkami, zato jednym uz niekolko krat...
etienne napísal:Presne tak Existuje niekolko special s tempomatom (aj ked nefunkcnym) a videl som aj niekolko stredovych tunelov
nakoľko Etienne nikdy nevidel na T613S ovládanie tempomatu 2 vypínačmi tak, ako to popisuje návod na obsluhu a keďže som mu sľúbil, že skúsim zadovážiť nejaké obrázky, prikladám zatiaľ 1. fotografiu ovládania tempomatu v T613S - jedná sa teraz o auto z roku 1981, ktoré malo pôvodne s najvyššou pradepodobnosťou aj podtlakový centrál (má odpojený prívod podtlakovou hadičkou). Aj keď auto nie je práve v najlepšom stave a tempomat je už demontovaný, umiestnenie ovládačov sa zachovalo. Či sa ale jedná o pôvodné vypínače, si istý ale nie som...ondrej napísal:skús zadovážiť nejaké foto, pokúsim sa aj ja..
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Etienne - teraz nejde ani tak o to, ake vypinace tam su (ved na to som uz upozornil, ze sotva budu povodne, hlavne ten "starterovy"), ako skorej o to, ze su tam 2 a jeden z toho tlacitkovy - a presne na tom mieste, ako to vyplyva z opisu funkcie - to je ten, ktorym sa da znova aktivovat posledne nastavenie tempomatu.
A teraz by si ty mohol zverejnit nejake obr. toho jednotlacitkoveho ovladania tempomatu - nemal by to byt problem, ak "existuje niekolko takych special s ovladanim tempomatu 1 tlacitkom", ako si pisal.
Rad by som tsi to pozrel, ako to bolo riesene...
A teraz by si ty mohol zverejnit nejake obr. toho jednotlacitkoveho ovladania tempomatu - nemal by to byt problem, ak "existuje niekolko takych special s ovladanim tempomatu 1 tlacitkom", ako si pisal.
Rad by som tsi to pozrel, ako to bolo riesene...
-
- Správca diskusného systému
- Príspevky: 4117
- Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 18:51
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
Ondrej: Jednak sme sa nerozumieli a jednak neviem preco ma stale podpichujes
Hovoril som, ze to tlacitko - ako CELOK nielen ovladaci komponent tam podla mna NEBOL a bol DOROBENY=navrtana diera, pridane tlacitko.
Tie specialy s tempomatom som zatial videl 2 a nikdy ma nenapadlo nafotit si ich nakolko ide vzdy o to jedno blbe podsvietene vytahovacie tlacitko ktore tu bolo uz niekolkokrat prilozene ako fotografia.
Hovoril som, ze to tlacitko - ako CELOK nielen ovladaci komponent tam podla mna NEBOL a bol DOROBENY=navrtana diera, pridane tlacitko.
Tie specialy s tempomatom som zatial videl 2 a nikdy ma nenapadlo nafotit si ich nakolko ide vzdy o to jedno blbe podsvietene vytahovacie tlacitko ktore tu bolo uz niekolkokrat prilozene ako fotografia.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Aké podpichovanie!? ak by som chcel podpichovať, písal by som ináč - to moje schopnosti podpichovať tak podceňuješ?
Ja si chcem ale v tejto veci urobiť iba jasno - podľa údajov z Tatry, ktoré mám, bol u T-613S pôvodný tempomat ovládaný 2 spínačmi, čo sa mi aj potvrdilo. Ty si to spochybnil (predpokladám, že si na to mal dôvod) a písal, že si videl viacero Speciálov s tempomatom, ktorý bol ovládaný 1 tlačitkom. Tak som to chcel vidieť aj ja a spraviť si na to názor.
Mne to na dnešnej úrovni mojich poznatkov vychádza tak, že tempomaty sa montovali v rokoch 1980, 81 a skončili asi začiatkom 1982 (viem zatiaľ o jednom aute 82 s temomatom). Ak boli originál použité, kombinovali sa s podtlakovým centrálom. Je však možné, že v neskoršom období sa u niektorých vozov montoval nejaký iný tempomat s ovládaním 1 spínačom (ak je pravda to, čo píšeš). Ak áno, asi ich nebolo veľa - ty si ich videl niekoľko - preto aj ja by som rád také auto videl, aby som si o tom spravil názor, a preto som ťa požiadal o nejaký dôkaz - najjednoduchšia je fotografia...
Ja si chcem ale v tejto veci urobiť iba jasno - podľa údajov z Tatry, ktoré mám, bol u T-613S pôvodný tempomat ovládaný 2 spínačmi, čo sa mi aj potvrdilo. Ty si to spochybnil (predpokladám, že si na to mal dôvod) a písal, že si videl viacero Speciálov s tempomatom, ktorý bol ovládaný 1 tlačitkom. Tak som to chcel vidieť aj ja a spraviť si na to názor.
Mne to na dnešnej úrovni mojich poznatkov vychádza tak, že tempomaty sa montovali v rokoch 1980, 81 a skončili asi začiatkom 1982 (viem zatiaľ o jednom aute 82 s temomatom). Ak boli originál použité, kombinovali sa s podtlakovým centrálom. Je však možné, že v neskoršom období sa u niektorých vozov montoval nejaký iný tempomat s ovládaním 1 spínačom (ak je pravda to, čo píšeš). Ak áno, asi ich nebolo veľa - ty si ich videl niekoľko - preto aj ja by som rád také auto videl, aby som si o tom spravil názor, a preto som ťa požiadal o nejaký dôkaz - najjednoduchšia je fotografia...
- 603-1 pepa
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 225
- Dátum registrácie: 16 Júl 2005, 14:08
- Kontaktovať užívateľa:
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1113
- Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
- Kontaktovať užívateľa:
Tak VDO 76.501 se konečně objevilo a mě by moc zajímalo, jak vypadalo to navařené ovládaní na hrazdě u karburátorů. Má někdo fotky? (ne že bych to nedokázal zmastit sám, ale rád bych to udělal stejně jako v kombinátu )
Mimochodem, na obrázku Jirka31,1,06 161.jpg je vidět umístění trubek posilovače řízení a klimatizace pod krytem středového tunelu. Na pozdějších tatrách (T613-4) - přesněji na AEKovi a Markově stříbrné čtverce - jsem tyto trubky viděl tažené mimo tunel. Netuším, zda-li tam byla klimatizace montována dodatečně nebo již ve výrobě a zajímalo by mě, jestli existuje pro toto řešení nějaký důvod. Mě by se více líbilo mít trubky schované.
Mimochodem, na obrázku Jirka31,1,06 161.jpg je vidět umístění trubek posilovače řízení a klimatizace pod krytem středového tunelu. Na pozdějších tatrách (T613-4) - přesněji na AEKovi a Markově stříbrné čtverce - jsem tyto trubky viděl tažené mimo tunel. Netuším, zda-li tam byla klimatizace montována dodatečně nebo již ve výrobě a zajímalo by mě, jestli existuje pro toto řešení nějaký důvod. Mě by se více líbilo mít trubky schované.
- radek
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1971
- Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
- Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH - Kontaktovať užívateľa:
AEK má klimatizaci rozhodně dodělávanou dodatečně, Markova čtverka nevím. Trubky schované v tunelu obecně značí použití hlubšího krycího středového plechu. Důvod to asi moc nemá, akorát že na studené "vratné" trubce klimatizace zhusta kondenzující voda holt neopadne ofukem jízdou či neodkápne volně na zem, ale bude se pěkně hromadit právě na tom středovém plechu, dokud při nějaké dobré poloze auta nevyteče zadem k motoru či vpředu kolem trubičky sání vzduchu interiérového topení...... já je dal taky ven, a to mám v tunelu hromadu místa....
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 24 neregistrovaných