Palivo E85, Spapa to tatricka ?
- Havrla
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 202
- Dátum registrácie: 04 Apr 2006, 18:53
- Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus - Bydlisko: CR
- Kontaktovať užívateľa:
Palivo E85, Spapa to tatricka ?
Ahojky....
Zdravim karburatorovniky a strikackare, uz jste nekdo ten zazrak zkousel a laboroval ?
http://www.rostlinnyolej.cz/cs/e85-sezn ... tanic.html
Kdo prvni uvolni tabulky s hodnotami trysek pro karburator a binarku s mapami pro stikacku ? ))
Ne fakt, podle me by nebylo od veci to zkusit, jsou nazory pro a proti ?
Havrla
Zdravim karburatorovniky a strikackare, uz jste nekdo ten zazrak zkousel a laboroval ?
http://www.rostlinnyolej.cz/cs/e85-sezn ... tanic.html
Kdo prvni uvolni tabulky s hodnotami trysek pro karburator a binarku s mapami pro stikacku ? ))
Ne fakt, podle me by nebylo od veci to zkusit, jsou nazory pro a proti ?
Havrla
-
- Diskutujúci
- Príspevky: 10
- Dátum registrácie: 13 Jan 2008, 23:25
- Tatry, ktoré vlastním: T2-603
- Bydlisko: Brno
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Palivo E85, Spapa to tatricka ?
Etanol jsem zkoušel na motoru (staré volvo) se vsřikováním s adaptací (Bosch LH 2.4). Zvedl jsem tlak paliva v liště ze 3,0 na asi 4,3 baru a auto jezdilo stejně jako na benzín - počítač nehlásil závady (moc chudá/ bohatá směs, klepání etc...). Hlavní nevýhodu vidím v obtížném startování v zimě, pod bodem mrazu nutno použít nezávislé topení.
Když cenu etanolu na pumpě postupně zvedli z 14,90 na 24,-Kč, tak jsem provoz na E85 ukončil pro finanční nezajímavost. Ujel jsem asi 5000km bez závad.
Změnu předstihu jsem neřešil.
Když cenu etanolu na pumpě postupně zvedli z 14,90 na 24,-Kč, tak jsem provoz na E85 ukončil pro finanční nezajímavost. Ujel jsem asi 5000km bez závad.
Změnu předstihu jsem neřešil.
- Jerry
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1607
- Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957 - Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Palivo E85, Spapa to tatricka ?
U karburátoru je to nesmysl, tankovat čistý E85. Odparnost toho paliva je někde kolem 38°C (benzín má 4 - 9°C), takže studenej motor nenatočíš. Na benzíně mi akorát doporučili tankovat v poměru 2:1 N95/E85, to by mělo i startovat. E85 má mít dle čistoty (a kvality zpracování) až 109 oktanů, takže by šlo upravit předstih, ale co sem četl na internetu, tak po přechodu na tohle palivo se zvýšila i spotřeba, takže to asi tak zázračný taky nebude.
- tatraplan600
- Diskutujúci
- Príspevky: 12
- Dátum registrácie: 06 Okt 2010, 17:34
- Tatry, ktoré vlastním: T600
- Bydlisko: UK
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Palivo E85, Spapa to tatricka ?
Dulezite si uvedomit ze ethanol je korozivni na urcite materialy jako guma a muze velmi poskodit ty motory ve vozech vyrobene pred rokem 1980...
- Havrla
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 202
- Dátum registrácie: 04 Apr 2006, 18:53
- Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus - Bydlisko: CR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Palivo E85, Spapa to tatricka ?
No ja bych cekal ze pokud guma vydrzi stavajici Natural, tak neni duvod by nevydrzela lih
- tatraplan600
- Diskutujúci
- Príspevky: 12
- Dátum registrácie: 06 Okt 2010, 17:34
- Tatry, ktoré vlastním: T600
- Bydlisko: UK
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Palivo E85, Spapa to tatricka ?
Ethanol je organicka kapalina a rozpousti gumu v palivovem potrubi, pumpach atd jestlize je vice nez 10 procent v benzinu, potrebuje dalsi vyzkum jaky bude mit vliv na veteranove motory...
- Havrla
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 202
- Dátum registrácie: 04 Apr 2006, 18:53
- Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus - Bydlisko: CR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Palivo E85, Spapa to tatricka ?
Rekl bych ze dobrej, vzdyt uz Prezident na to jezdil
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Palivo E85, Spapa to tatricka ?
Stále hledám odvahu to vyzkoušet aspoň na Moskviči (z tatry pokusného králíka dělat nechci), ale asi to nechám až na jaro. Nejbližší pumpa je zatím asi 30 km a to už s cenou tuším 25,90...
Re: Palivo E85, Spapa to tatricka ?
Ahoj tady se to probíralo moc dobré skušenosti ve veteránech s tím nejsou http://www.gazklub.cz/diskuze/viewtopic.php?f=15&t=5055
- bazilisak
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 897
- Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Palivo E85, Spapa to tatricka ?
To jak koukám, je lepší předělat na LPG než jezdit na E85.............
- Eda
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 989
- Dátum registrácie: 30 Máj 2004, 00:41
- Tatry, ktoré vlastním: T613 Elektronic ´93
- Bydlisko: Moravská Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Palivo E85, Spapa to tatricka ?
že bych na chlast už i jezdil autem...... hmmmmm
ale vážně. To palivo je vlastně líh (85%) s benzínem (15%). Výhřevnost lihu (ethanolu) je 23MJ/kg, kdežto benzínu 32 MJ/kg. Z termodynamického hlediska je to celkově čistá blamáž....
Navíc líh téměř nemaže neboť postrádá celé supiny CxHx uhlovodíků.....
Takže já bych si to nedal ani do sekačky. . .
ale vážně. To palivo je vlastně líh (85%) s benzínem (15%). Výhřevnost lihu (ethanolu) je 23MJ/kg, kdežto benzínu 32 MJ/kg. Z termodynamického hlediska je to celkově čistá blamáž....
Navíc líh téměř nemaže neboť postrádá celé supiny CxHx uhlovodíků.....
Takže já bych si to nedal ani do sekačky. . .
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Palivo E85, Spapa to tatricka ?
Ako už správne uviedol Edy, výhrevnosť liehu je citeľne nižšia, ako výhrevnosť benzínu. Inak povedané spálením 1kg liehu sa uvoľní o hodne menej tepla, ako spálením 1kg benzínu. V tomto pomere získame aj menší výkon motora. Ak by sme chceli výkon zachovať, musíme tada liehu spáliť úmerne viac = vyššia spotreba paliva.
Hlavná výhoda liehových palív v minulosti bolo vysoké oktánové číslo okolo 100, kedy vtedajšie benzíny mali OČ okolo 60-70, takže lieh sa používal pre motory, kde sa vyžadoval vysoký litrový výkon (=vysoké kompresné pomery - závodné a letecké motory), ktorý vtedajší benzín svojimi antidetonačnými schopnosťami nevedel zabezpečiť. Dnes však také benzíny máme. Liehové palivá majú tiež viaceré nevýhody, kde najväčšou je snáď príliš veľká ochota liehu pohlcovať vlhkosť, z čoho vyplývajú možné problémy (korózia, zamŕzanie paliva v zime atď). K afinite liehu voči pryžovým dielom palivového systému automobilov si netrúfam sa vyjadriť.
Ak by niekto chcel jazdiť na liehové palivo namiesto benzínu (prvý Havrlov príspevok), bude nutné zmeniť osadenie karburátorov nastavením na bohatšiu zmes - skusmo, približne v pomere úmerného zväčšenia plochy trysiek k zníženej výhrevnosti tohoto paliva. Podobne u vstrekovacích motorov je treba predĺžiť o rovnaké percento čas otvorenia vstrekovačov, čiže vstrekovú mapu bohatosti zmesi násobiť príslušnou konštantou.
U starých motorov (napr. Lubošov Moskvič, hlavne ak je to napr. 408/2138) by sa dalo uvažovať aj o následnom miernom zväčšení predstihu zapaľovania, čím možno dosiahnuť pružnejší chod. U nových motorov konštruovaných na benzíny s OČ 95 a viac, by som však s predstihom nelaboroval.
Takže - aký by bol prínos prechodu na liehové palivo? To si musí každý prerátať sám, či má liehové palivo o toľko menšiu cenu, aby to vyrovnalo vyššiu spotrebu, nehovoriac o možných rizikách závad palivového systému. Ja to považujem skôr za núdzové riešenie (používané napr. cez vojnu, alebo v obdobiach hospodárskej krízy), takže u mňa je to jednoznačne NIE.
Hlavná výhoda liehových palív v minulosti bolo vysoké oktánové číslo okolo 100, kedy vtedajšie benzíny mali OČ okolo 60-70, takže lieh sa používal pre motory, kde sa vyžadoval vysoký litrový výkon (=vysoké kompresné pomery - závodné a letecké motory), ktorý vtedajší benzín svojimi antidetonačnými schopnosťami nevedel zabezpečiť. Dnes však také benzíny máme. Liehové palivá majú tiež viaceré nevýhody, kde najväčšou je snáď príliš veľká ochota liehu pohlcovať vlhkosť, z čoho vyplývajú možné problémy (korózia, zamŕzanie paliva v zime atď). K afinite liehu voči pryžovým dielom palivového systému automobilov si netrúfam sa vyjadriť.
Ak by niekto chcel jazdiť na liehové palivo namiesto benzínu (prvý Havrlov príspevok), bude nutné zmeniť osadenie karburátorov nastavením na bohatšiu zmes - skusmo, približne v pomere úmerného zväčšenia plochy trysiek k zníženej výhrevnosti tohoto paliva. Podobne u vstrekovacích motorov je treba predĺžiť o rovnaké percento čas otvorenia vstrekovačov, čiže vstrekovú mapu bohatosti zmesi násobiť príslušnou konštantou.
U starých motorov (napr. Lubošov Moskvič, hlavne ak je to napr. 408/2138) by sa dalo uvažovať aj o následnom miernom zväčšení predstihu zapaľovania, čím možno dosiahnuť pružnejší chod. U nových motorov konštruovaných na benzíny s OČ 95 a viac, by som však s predstihom nelaboroval.
Takže - aký by bol prínos prechodu na liehové palivo? To si musí každý prerátať sám, či má liehové palivo o toľko menšiu cenu, aby to vyrovnalo vyššiu spotrebu, nehovoriac o možných rizikách závad palivového systému. Ja to považujem skôr za núdzové riešenie (používané napr. cez vojnu, alebo v obdobiach hospodárskej krízy), takže u mňa je to jednoznačne NIE.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 59 neregistrovaných