Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Technické problémy s našimi tatrovkami

Užívateľov profilový obrázok
Havrla
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 04 Apr 2006, 18:53
Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa Havrla » 07 Nov 2008, 13:43

Ahoj
Ma zde nejanka dobra duse vykresy servisnich pripravku ??

Chtel bych vymenit zadni kotouce na AEKu, a zjistuji ze to neni takova prdel jak se zda... .

Havrla

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa radek » 07 Nov 2008, 13:57

Mno, kdybych se chtěl pobavit, poslal bych Ti osm výkresů takových děsivých věcí k výrobě, za které se dá utratit majlant a které jsou ve výsledku stejně k ničemu, tož věz, že na výměnu zadních kotoučů není žádných přípravků třeba, plně postačuje běžné dílenské vybavení....... na ten nedůležitější přípravek výkres stejně neexistuje, je to hlava a v ní know-how.....

Užívateľov profilový obrázok
Mojžo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 4098
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 21:46
Bydlisko: mám
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa Mojžo » 07 Nov 2008, 14:03

ale no... na demontáž zadných kotúčov predsa žiadne špeciálne náradie netreba.
robil som to pred pár týždňami a všetko šlo ako po másle.

vyberie sa brzdič (tam trocha treba mať trpezlivosť kvôli trošku horšiemu prístupu na skrutky), dá sa dole dá 32-ka matica, zoberie sa imbusový klúč, celé sa to rozoberie, stiahne sa náboj a ahoj papa už to leze vonka.

Je to pohodička, pohoda

Užívateľov profilový obrázok
Havrla
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 04 Apr 2006, 18:53
Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa Havrla » 07 Nov 2008, 14:08

No ja mam cvicne zadni naboje a pokouel jsme se to rozlisovat...
Jeden jsem rozlisoval tak, ze kompletni losizka zustali ve skrini.
Druhy se rozlisoval tak ze na naboji zustaly tesnici krouzky a vnitrni krouzek loziska.

No a ted to potrebuju dorozlisovat a zjistuji ze bezne dilenske vybaveni nestaci .... .

ad2) ustaveni vyle mezi lozisky, butto to vetsina servisu dela tak ze to zas slozi coz je OK, ale co kdyz loziska vymenis za nova? tak je to potreba znova ustavit ...

Prosim posli mi ty maluvky at se pobavim, treba ti pak dam za pravdu a udelam to pomoci vlastniho mozku.

havrla@lhotkanet.cz
Havrla

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa radek » 07 Nov 2008, 14:42

Dokud auto brzdí a je na kolech, odjistí se podložka a povolí matka poloosy (ořech 32mm, nejlépe 1" trhák + trubka). Potom zvednout, kolo dolů, odmáčknout si v ose náboje poolosu směrem k motoru, čímž lze na šrouby brzdiče použít normální běžné nářadí, sundat brzdový třmen (ucpat trubičky), poloosu ven, zevnitř ramena těch tuším osm matic M8 a hurá, máš v náručí náboj i s kotoučem. Odneseš k lisu, vylisuješ během mžiku střed náboje i s kotoučem z domečku (obě ložiska, rozpěrná trubka a podložky zůstanou v domečku). Vyšroubuješ imbusy, sklepneš kotouč, odstraníš rez a humus z dosedacích ploch, nasadíš nový, přišroubuješ. Z domečku vyloupneš obě gufera a dáš nové. Pokud neměníš ložislo či obě, není třeba nic ustavovat - v domečku "srovnáš" ložiska, trubku a podložky do komínku a na lisu nalisuješ náboj s kotoučem na doraz. Hotovo, reverzně vrátíš na auto. Kontrola, případné doplnění/obměna maziva je samozřejmostí. Pokud ložiska měníš, je třeba zkontrolovat výslednou vůli náboje, v tom případě před vrácením na auto do zkompletovaného náboje vstrčíš drážkovanou část poloosy (je vhodné ji pro tyto účely mít coby přípravek extra, sundanou z nějaké poloosy), utáhneš matku předepsaným momentem a hodinkama zkoukneš házivost/lehkost otáčení. Pokud gut, šup s tím na auto, pokud ne, náboj vymáčknout, přidat podložku, a zase zkouknout.

A závěrem - běžným dílenským vybavením zde míním vybavenou autodílnu pro opravy osobních automobilů, včetně komodit jako je sloupový zvedák, lis, sada přesných měřidel, kvalitní nářadí nepořízené ve výprodeji v Tescu, a tak podobně..... :wink: Při představě, že se to někdo pokouší měnit na parkovišti před panelákem nebo na hliněném dvorku chalupy uprostřed venkova mě jímá záchvat smíchu kombinovaný s nechápavým kroucením hlavou (a ještě mi to připomíná seřizování ventilů v autě zvedlém za jeden roh heverem kvůli točení kolem přes kvalt motorem), je třeba si uvědomit, že i když je to konstrukčně takový lepší Zetor, je to auto opravárensky stavěné na jisté podmínky, které je radno plnit, jinak se ze snadných a primitivních, pár minut či desítek minut trvajících servisních úkonů stávají půldny až dny (u zvláště manuelně nezručných jedinců, bo když třeba v půli práce na tom dvorku vypukne řádný déšť či sněžení) plné nadávek, bolavých zad, roztrpčení a jiných nežádoucích vedlejších vlivů, za které ovšem nemůže to auto ani jeho konstruktér, že.....

Užívateľov profilový obrázok
Havrla
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 04 Apr 2006, 18:53
Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa Havrla » 07 Nov 2008, 15:21

Souhlasim, ty vsak predpokladas: (obě ložiska, rozpěrná trubka a podložky zůstanou v domečku)
Problem nastava kdyz cast jednoho loziska zustane na naboji... to uz neni na lis, ale na slis. :-)
Havrla

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa radek » 07 Nov 2008, 21:25

Část ložiska se z náboje stáhne standardním packovým stahovákem, taktéž to přirozeným vybavením běžné dílny, že.....

Užívateľov profilový obrázok
Havrla
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 04 Apr 2006, 18:53
Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa Havrla » 07 Nov 2008, 23:20

Ano za predokladu ze to nekdo neudelal s takovym presahem, ze se na tom bezne naradi unavi.... .

Prikladam pro ilustraci fota naboje :-)
http://www.lhotkanet.cz/galerie/thumbnails.php?album=82

No uvidime nejak se to rozebere, Ladis ma pry nejankej spesl sundavator :-)

havrla

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa Luboš » 07 Nov 2008, 23:26

Sloupový zvedák v dílně taky nemám, ale jinak všechno ostatní nářadí, co popisuje Radek nebo uvádí dílenská příručka je vhodné mít. Určitě se dá to ložisko i nějak vymlátit ven kladivem, ale pak to podle toho vypadá... Snad jen, pokud měníš jen kotouče, tak není samozřejmě nutné rozpojovat brzdový okruh.

Užívateľov profilový obrázok
ziza
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 426
Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa ziza » 17 Jún 2010, 14:12

radek napísal:Dokud auto brzdí a je na kolech, odjistí se podložka a povolí matka poloosy (ořech 32mm, nejlépe 1" trhák + trubka). Potom zvednout, kolo dolů, odmáčknout si v ose náboje poolosu směrem k motoru, čímž lze na šrouby brzdiče použít normální běžné nářadí, sundat brzdový třmen
A co když už auto nebrzdí a hlavy šroubů brzdiče jsou od stranového klíče už ožvejkaný? :cry:
Sundat pak na dvorku brzdový třmen... uměl bys? :roll:

Připomínám, že je to již 11 let (utíká to, že?), co jsi se zařadil mezi mé velevážené rádce, kteří mně od nabytí Tatry neodradili. :D :wink:

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa radek » 18 Jún 2010, 01:01

Samozřejmě Strécu, postup se malinko změní v tom, že po vyšroubování matky poloosy turo sundáš, vč. podložky a příložky, odpojíš poloosu i na výstupu z diferáku, vytáhneš jí z náboje a dáš stranou. Od brzdového třmenu odpojíš obě trubičky s kapalinou a bowden ruční brzdy, zevnitř ramene, kde Ti nyní nepřekáží poloosa vyšroubeješ matky co drží náboj k ramenu a odneseš si tak od auta na ponk celý komplet náboje i s namontovaným brzdičem, jehož ožvýkané šrouby v klidu a krásně přístupné demontuješ na ponku třeba upraveným klíčem, nebo speciálním "gola" ořechem, který umí "nepravidelné" šestihrany hlav šroubů.... a příště opatrně se stranovými klíči, když už není zbytí je použít, tak opravdu přesné a kvalitní....

Užívateľov profilový obrázok
ziza
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 426
Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa ziza » 21 Jún 2010, 14:58

Nojono... jenže já jsem Tě neposlechl. :roll: :oops:
Auto mam na heveru, šrouby brzdiče mam povolené ( Inspiroval mě Ladis s jeho "kočkoplochým" klíčem - flexou sbroušený starý vyhnutý trháček - sdělano v CCCP matroš to všechno vydržel!), ale brzdič nejde sundat, ač se již na šroubech klinklá. Ty ovšem pro nedostatek místa nemohu dostatečně povytáhnout, chybí cca 1-2mm? To fakt musím odpojit poloosu u difecu a celý to rozebrat? Kdyby se mi náhodou a se štěstím podařila povolit ta velká matice osy a já do ní jemně bacil bac-hammerem, nezalezla by celá poloosa o ty 2 mm směrem k motoru a potom se osa matkou zase jen přítáhla zpět ? Co by tomu řekla ložiska? Dám to pak dohromady? To víš, jsem jen takový mechanik-rezervista a ještě jen z okresního přeboru. :?

Užívateľov profilový obrázok
Havrla
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 04 Apr 2006, 18:53
Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vykresy servisnich pripravku, mate nekdo ?

Príspevok od užívateľa Havrla » 21 Jún 2010, 15:18

jo jde to tak, delal jsem to tak, ale ten bac bych udelal drevenou palici :-), nebo aspon prez kus dreva nebo tak .....
havrla

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní