Tak za to moooc děkuju. Aspoň, že ten sešit ze střední zbyl.Jerry napísal:....až do vyrovnání potenciálů napětí!!
ufff.... "potenciál napětí".... uffuffufff
CO TO JE
Zizo pověsim sem vnitřní schéma během soboty, mam ho doma nakreslený v sešitě ze střední...
Paralerní zapojení baterií
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1006
- Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
- Tatry, ktoré vlastním: ---
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
Takže:Jerry napísal: Ty asi nejsi elektrikář co??
1. Definoval sem podmíky. A za hodinu provozu se ti prostě nepovede narvat to množství náboje do akumulátoru ani kdyby si ho znásilnil.
2. Nabíjení externí: Jak se tedy nabíjí?? Stálým (konstantním) proudem (0.1 C) až do vyrovnání potenciálů napětí!! Což trvá přibližně 14 hodin (u pně vybitého aku)
Kdežto nabíjení v autě je stálým (konstantním) napětím takže altík Ti láduje do aku co nepobere vlastní spotřeba auta! Ia=Iz-Is; Ia - proud do aku, Iz - proud zdroje (altík), Is - odebíraný proud spotřebičů. To se děje při napětí okolo 14V (při dosažení cca 2500 ot na altíku) a pokud je tam 55A altík tak z něho nadostaneš ani o ampéru víc, to si piš (u dynama to jde, ale je tam prozměnu omezovač proudu na regulačnim relé...). Páč výkon určuje vzduchová mezera nezi statorem a rotorem, nehledě na to, že při ohřívání se zhoršuje sycení jádra... Ještě nějaká otázka??
áno som
1. Vidíš niekde kde ja tvrdím niečo iné? Reagoval som na tvoje tvrdenie že pri väčšej kapacite aku je treba výkonnejší alternátor. Ja tvrdím že nie. Príklad: 150Ah akumulátor vybitý na približne 10V. Pri jazde a určitých otáčkach alternátora nám tento dokáže pri zachovaní 14V dodať prúd 30A Pochybujem že akumulátor bude pri 14V brať viac než 10A. Keby sme boli vybavený alternátorom schopným za rovnakých podmienok dodať 100A tak pre akumulátor sa nič nezmení.Poznám stroje ktoré su vybavené viac než 200Ah aku. kde alternátor dokáže dodať len 30A. V podstate okrem nejakých kontroliek a budíkov má nastarosti udržovať batérie nabité.
- Jerry
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1607
- Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957 - Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
- Kontaktovať užívateľa:
A jak tedy nabíjíš baterku? Já mam nabíječku na kterej nastavim proud a na základě konstantního proudu se mi vyrovná napětí mezi baterií a nabíječkou. Pro 12V baterii o kapacitě 60Ah si nastavim nabíjecí proud na 6A (ten se zvyšujícím se napětím samozřejmě klesá) a vypínací napětí na 13,2V a jdu dál po svojí práci, po 10 hodinách na ni mrknu a když je nabitá, tak ji odpojim, když ne, nechám jí nabíjet dál a u úplně vybitý se doba pohybuje kolem 16 hod. Konečnej proud se pohybuje do 100mA, když je větší než 0,5A tak vim, že už baterka dlouho nevydrží...
Co je na tom špatně??
Co je na tom špatně??
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1006
- Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
- Tatry, ktoré vlastním: ---
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
No napísal si toto:
Napísal si že v aute sa nabíja konštantným napätím a mimo (nabíjačkou) konštantným prúdom. V podstate sú oba systémy rovnaké akurát u nabíjačky môže byť iná hodnota napätia alebo sa dokonca môže manuálne alebo automaticky meniť.
S tým čo si napísal potom súhlasím ale je to v rozpore s tým predtým napísaným.
Keby som chcel aby prúd (desatina kapacity) bol stály (konštantný) musel by som neustále zvyšovať napätie nabíjačky a tak by sa ich napätia nikdy nevyrovnali.Nabíjení externí: Jak se tedy nabíjí?? Stálým (konstantním) proudem (0.1 C) až do vyrovnání potenciálů napětí!!
Napísal si že v aute sa nabíja konštantným napätím a mimo (nabíjačkou) konštantným prúdom. V podstate sú oba systémy rovnaké akurát u nabíjačky môže byť iná hodnota napätia alebo sa dokonca môže manuálne alebo automaticky meniť.
S tým čo si napísal potom súhlasím ale je to v rozpore s tým predtým napísaným.
- Jerry
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1607
- Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957 - Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
- Kontaktovať užívateľa:
Popravdě, psal sem to ve spěchu, tak sem to asi v hlavě formuloval rychlejc než na klávesnici... Mam před sebou přípravu na bakalářku a už sem celkem nekoncentrovanej... Ono vyvíjet vlastní zařízení, dělat k tomu dokumentaci a ještě to zabalit tak, aby to vonělo porotě je celkem záběr.
Ten proud 0,1C byl myšlen, jako počáteční proud pro nabíjení.
Ten proud 0,1C byl myšlen, jako počáteční proud pro nabíjení.
- Mirek
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 554
- Dátum registrácie: 23 Okt 2007, 22:14
- Tatry, ktoré vlastním: T603 M68
T603 M69
T613-3 OTS EX
T613-4M - Bydlisko: střední Čechy
- Kontaktovať užívateľa:
Psal jsem o tom, že to zvládne hravě, o hravém altíku ni čárečka. No a ta 200 Ah baterka(k jejíž nabíjení to bylo psané)? Pár hodin to bude, spíš už to půjde do řádu dnů.ziza napísal:Nemohl bys mi nějak blíže specifikovat po jak dlouhé jízdě se můj altec stane hravým? Jestě uvedu, že můj spínač buzení (alternátoru, samo) veksluje při cca 14,3 V. Zatím se mi žádný akec nepodařilo plně nabít při jízdě.Mirek napísal: Při dostatečně dlouho trvající jízdě to určitě zvládne opravdu hravě.
- Štěpán
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 480
- Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
- Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
- Bydlisko: Týn
- Kontaktovať užívateľa:
Mám udělanou nbíječku s inegrovaným obvodem UC3906 a ta funguje výborně. Režim konstantního proudu udržuje až do 14,1V Pak proud klesá a když klesne na 100mA nebo napětí stoupne na 14,9 tak je aku považovaný za nabitý. Pokud je na aku míň než 11,6V pouští tam 30mA dokud napětí nestoupne.
Jerry co vyvíjíš? Já jsem jako diplomku dělal krám který měří teploty a ovládá topení. S AT89C51RD2.
Jerry co vyvíjíš? Já jsem jako diplomku dělal krám který měří teploty a ovládá topení. S AT89C51RD2.
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1113
- Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
- Kontaktovať užívateľa:
Co máte se startováním po odstávce vozidla? S tím jsem tedy problém nikdy neměl.
Mimochodem, netuší někdo jaké je obchodní označení těch zásuvek "Trvale 12-24V"? Nebo rovnou kde je koupit, nejlépe i s protikusy. Je mi jasné, že si můžu ohnout kus měděného plechu, ale originální rukojeť by mě moc potěšila.
Mimochodem, netuší někdo jaké je obchodní označení těch zásuvek "Trvale 12-24V"? Nebo rovnou kde je koupit, nejlépe i s protikusy. Je mi jasné, že si můžu ohnout kus měděného plechu, ale originální rukojeť by mě moc potěšila.
1. Když už jsme u zveřejňování hodnot - hodím do placu ještě jiný údaj. Na TKB (a určitě i tady) probíhaly diskuze ohledně nízké svítivosti světlometů. Byla doporučena výměna relé, konektorů a kdosi psal i o výměně vodičů. Takže, měřil jsem úbytek napětí na vodiči k levé (tedy vzdálenější) H4 napíchnutím izolace jehlou pro vyloučení zkreslení naměřené hodnoty přechodovými odpory na konektorových spojích. Tramtarará...... 160mV. Měřeno od patice H4 ke konektoru pojistkového panelu 613/4.
2. DA: cena přestavby - nejdražší bude relé, lze jej sehnat třeba tady .vltava2000.cz/gsm-caraudio/GoodsDetail.asp?strGoodsID=58138. Já za něj takové prachy nedám. Po několika návštěvách vrakovišť mi zůstaly mezi prstama 2 výkonové relé 70A - viz fotka. Bývají umístěné v motorovém prostoru. Jelikož kabelové svazky byly poškozené a tudíž jako ND nepoužitelné, dovolil mi penězohrab uštípnout i kus drátů - získal jsem tak vodotěsnou patici. Další položkou bude pojistkový blok - buď koupit nový (Tesla Blatná), nebo návštěva vrakoviště a demontáž hlavní pojistkové skříně se silovými pojistkami - je to hodně o improvizaci, musíš se rozhodnout kam tyto pojistky dát. No a potom máme nějaké ty vodiče - škoda, že nebydlím blíže protože vhodných automobilových vodičů (0,5 - 50mm2) mám několik desítek kg.
složitost - zase se musíš rozmyslet, co chceš druhým aku napájet. V žádném případě nedoporučuju používat žádnou část původní elektroinstalace - není na to dimenzovaná. Když do původní zásuvky píchneš varnou konvici, tak si neohřeješ vodu ani za tejden. Zásuvky pro chladničku, konvici atd: natáhnout nové vodiče od zásuvek k pojistkovému bloku - já bych nedával menší průřez než 4mm2. Kudy je vést? Můžeme spolu se svazkem k hlavnímu bufíku, protože se tak dostaneme ke kastlíkům - jenže kabelová průchodka je malá a zvětšit moc nejde kvůli karosérii, jelikož se tím při výrobě nepočítalo. Je tam málo místa. Máme druhou možnost - se svazkem za palubkou, okolo původních pojistek, přes přední masku přímo do kastlíku - je to trochu dálka, záleží na tvém rozhodnutí. Napájení hlavního bufíku můžeš natáhnout rovnou od něj, od vnitřního vést spolu s vodiči od zásuvek. Žádný zásah do původního svazku by nebyl potřebný. Jak relé ovládat, varianta 1: zapojit paralelně ke kontrolce mazání univerzální relé s přepínacím kontaktem podle obrázku. Funkce: motor stojí - zapnu zapalování - kontrolka mazání svítí - univerzální relé je sepnuté - silové relé je v klidu a aku jsou odpojené - motor běží - kontrolka mazání nesvítí - univerzální relé je v klidu a přes jeho rozpínací kontakt je ze svorky 15 napájené silové relé spojující oba aku - vypnu motor - ztráta napětí na svorce 15 způsobí odpadnutí kotvy silového relé a odpojení obou aku. Varianta 2: rozebrat otáčkoměr a na dráty vedoucí k měřícímu přístroji napojit komparátor který bude silové relé spínat. Tato varianta dovoluje nastavení hranice otáček, od kterých budou oba aku spojené. Proč? Situace: druhý aku bude vybitý (třeba jen zčásti), při nízkých otáčkách motoru (couračky po městě) nedává alternátor dostatečný výkon pro dobití obou aku. Je ale důležitější dobít startovací aku a neohrozit příští start. Alternátor tak nebude navíc zatížený dobíjením druhého aku. Záleží na provozním režimu auta, těmi couračkami myslím "vnitřní" město mezi křižovatkami - různé okruhy velkých měst dálničního typu jsou samozřejmě v pohodě.
3. Nedostatečné nabití aku jízdou: vedle faktorů jako krátké jízdy s nízkými otáčkami neodpovídající častým startům a špatně fungujícím regulátorem je tady ještě jiná záležitost - není 12V aku jako 12V aku! Starší auta mají napětí asi 14V - viz vámi naměřené hodnoty T613. Novější auta s bohatou elektrovýbavou mají nějakých 14,4V. Před časem jsem náhodou zabloudil na int. diskuzi nějakých autoelektrikářů kteří řešili problém často "odcházejících" H4 jakýchsi nových aut - alternátor dával prý i 15V. Když to přeženu, tak u Pb aku záleží na každé desetině Voltu. Pokud detailně prozkoumáte nabídky aku světových značek tak vám neunikne, že některé aku třeba výrobce doporučuje "pro starší vozy s nižším napětím." Takže pokud bych řešil nový aku pro 613 s originálním alternátorem, tak bych se neohlížel jen na kapacitu, ale i na takovéto doporučení. Myslím ovšem "katalogové" údaje od výrobce, ne nějakého přiblblého obchodníka. Co se může stát, když do origo nabíjecí soustavy zapojíte nějaký moderní super-aku pro nová auta schopný snášet vyšší napětí? Třeba to, že nebude nabíjený tak jak má a díky vlastnostem Pb aku bude trpět - a skončí to jeho krátkou životností. Pak se můžou objevit názory typu: nejlepší jsou staré asfaltové aku, nové nic nevydrží... Tím ovšem nechci říct, že když koupíte nový aku tak nebude nabíjený - chtěl jsem jen naznačit i jinou možnost krátké životnosti a problémů s aku.
Kondicionér na aku? Pche, já ho mám i v šampónu na vlasy!
2. DA: cena přestavby - nejdražší bude relé, lze jej sehnat třeba tady .vltava2000.cz/gsm-caraudio/GoodsDetail.asp?strGoodsID=58138. Já za něj takové prachy nedám. Po několika návštěvách vrakovišť mi zůstaly mezi prstama 2 výkonové relé 70A - viz fotka. Bývají umístěné v motorovém prostoru. Jelikož kabelové svazky byly poškozené a tudíž jako ND nepoužitelné, dovolil mi penězohrab uštípnout i kus drátů - získal jsem tak vodotěsnou patici. Další položkou bude pojistkový blok - buď koupit nový (Tesla Blatná), nebo návštěva vrakoviště a demontáž hlavní pojistkové skříně se silovými pojistkami - je to hodně o improvizaci, musíš se rozhodnout kam tyto pojistky dát. No a potom máme nějaké ty vodiče - škoda, že nebydlím blíže protože vhodných automobilových vodičů (0,5 - 50mm2) mám několik desítek kg.
složitost - zase se musíš rozmyslet, co chceš druhým aku napájet. V žádném případě nedoporučuju používat žádnou část původní elektroinstalace - není na to dimenzovaná. Když do původní zásuvky píchneš varnou konvici, tak si neohřeješ vodu ani za tejden. Zásuvky pro chladničku, konvici atd: natáhnout nové vodiče od zásuvek k pojistkovému bloku - já bych nedával menší průřez než 4mm2. Kudy je vést? Můžeme spolu se svazkem k hlavnímu bufíku, protože se tak dostaneme ke kastlíkům - jenže kabelová průchodka je malá a zvětšit moc nejde kvůli karosérii, jelikož se tím při výrobě nepočítalo. Je tam málo místa. Máme druhou možnost - se svazkem za palubkou, okolo původních pojistek, přes přední masku přímo do kastlíku - je to trochu dálka, záleží na tvém rozhodnutí. Napájení hlavního bufíku můžeš natáhnout rovnou od něj, od vnitřního vést spolu s vodiči od zásuvek. Žádný zásah do původního svazku by nebyl potřebný. Jak relé ovládat, varianta 1: zapojit paralelně ke kontrolce mazání univerzální relé s přepínacím kontaktem podle obrázku. Funkce: motor stojí - zapnu zapalování - kontrolka mazání svítí - univerzální relé je sepnuté - silové relé je v klidu a aku jsou odpojené - motor běží - kontrolka mazání nesvítí - univerzální relé je v klidu a přes jeho rozpínací kontakt je ze svorky 15 napájené silové relé spojující oba aku - vypnu motor - ztráta napětí na svorce 15 způsobí odpadnutí kotvy silového relé a odpojení obou aku. Varianta 2: rozebrat otáčkoměr a na dráty vedoucí k měřícímu přístroji napojit komparátor který bude silové relé spínat. Tato varianta dovoluje nastavení hranice otáček, od kterých budou oba aku spojené. Proč? Situace: druhý aku bude vybitý (třeba jen zčásti), při nízkých otáčkách motoru (couračky po městě) nedává alternátor dostatečný výkon pro dobití obou aku. Je ale důležitější dobít startovací aku a neohrozit příští start. Alternátor tak nebude navíc zatížený dobíjením druhého aku. Záleží na provozním režimu auta, těmi couračkami myslím "vnitřní" město mezi křižovatkami - různé okruhy velkých měst dálničního typu jsou samozřejmě v pohodě.
3. Nedostatečné nabití aku jízdou: vedle faktorů jako krátké jízdy s nízkými otáčkami neodpovídající častým startům a špatně fungujícím regulátorem je tady ještě jiná záležitost - není 12V aku jako 12V aku! Starší auta mají napětí asi 14V - viz vámi naměřené hodnoty T613. Novější auta s bohatou elektrovýbavou mají nějakých 14,4V. Před časem jsem náhodou zabloudil na int. diskuzi nějakých autoelektrikářů kteří řešili problém často "odcházejících" H4 jakýchsi nových aut - alternátor dával prý i 15V. Když to přeženu, tak u Pb aku záleží na každé desetině Voltu. Pokud detailně prozkoumáte nabídky aku světových značek tak vám neunikne, že některé aku třeba výrobce doporučuje "pro starší vozy s nižším napětím." Takže pokud bych řešil nový aku pro 613 s originálním alternátorem, tak bych se neohlížel jen na kapacitu, ale i na takovéto doporučení. Myslím ovšem "katalogové" údaje od výrobce, ne nějakého přiblblého obchodníka. Co se může stát, když do origo nabíjecí soustavy zapojíte nějaký moderní super-aku pro nová auta schopný snášet vyšší napětí? Třeba to, že nebude nabíjený tak jak má a díky vlastnostem Pb aku bude trpět - a skončí to jeho krátkou životností. Pak se můžou objevit názory typu: nejlepší jsou staré asfaltové aku, nové nic nevydrží... Tím ovšem nechci říct, že když koupíte nový aku tak nebude nabíjený - chtěl jsem jen naznačit i jinou možnost krátké životnosti a problémů s aku.
Kondicionér na aku? Pche, já ho mám i v šampónu na vlasy!
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
toš vitaj v klube, bratuJerry napísal:Nechcete to přejmenovat na blázinec??
Štěpáne nevim, jak si mě předběhnul, ale na regulaci kotelny pracuju už dva roky, leč trochu svérázně. Teda ono se to skládá ze dvou celků: Software píše spolužák a já se peru se zapojením a komunikací... Doufam, že to porotu nezastraší a ta mě pak neudolá...
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Martine, 160mV ti věřím, u své trojky nebo čtverky bych to asi naměřil taky, ale u jedničky ´77 mi to dělá skoro 2,5V! To mi řekni, v čem je to? Relé tam na tlumená světla není a rozdíl mezi levou a pravou žárovkou je zanedbatelný.
PS: Romane, tvůj kondicionér je opravdu na *****. Je si spočítej, kolik zbytečně utratíš za elektřinu! Já už to řeším jako Radek, i škodovka nastartovala po dvou měsících naprosto bez problémů a pro všechny případy mi to jistí startovací zdroj.
PS: Romane, tvůj kondicionér je opravdu na *****. Je si spočítej, kolik zbytečně utratíš za elektřinu! Já už to řeším jako Radek, i škodovka nastartovala po dvou měsících naprosto bez problémů a pro všechny případy mi to jistí startovací zdroj.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 30 neregistrovaných